Triatlonul de iarnă: cum ataci proba de ciclism

0
51
Ciclism - Triatlonul de iarna

România a găzduit, în ianuarie 2018, pentru prima oară, Campionatele Mondiale de Winter Triathlon, la Cheile Grădiștei.

Alex Ciocan, ciclist de performanță, ne spune cum se pregătește un sportiv pentru proba de ciclism din cadrul competiției organizate de Federația Română de Triatlon.

Alex Ciocan

Ce este diferit la pedalarea pe zăpadă, la temperaturi joase?

Cel mai important aspect este faptul că organismul nu dă randament prea mare pe timp rece sau extrem de rece, cum poate fi în perioada Campionatelor Mondiale de Winter Triathlon, la finalul lunii ianuarie. Mulți dintre sportivi sunt oameni al căror sezon se încheie în toamnă. Ei fac eforturi acum pentru a-și intra în formă în ianuarie. Sper ca sportivii care provin din schi fond să fie cei care echilibrează balanța – sunt pe teritoriul și în sezonul lor.

În plus, aderența pe zăpadă este cu totul diferită de cea pe asfalt sau off-road. Există doar două posibilități, ambele, la fel de urâte de cicliști. Ori alunecă, ori este zăpadă afânată, care îi chinuie. Chiar dacă distanța nu este mare, să nu uităm că un ciclist trebuie să ajungă cu bicicletă cu tot la linia de sosire. Partea bună este că la Cheile Grădiștei sunt toate instrumentele necesare pentru a avea un traseu bine pus la punct, chiar dacă va ninge continuu.

La ce trebuie să ai grijă când pregătești o pedalare pe zăpadă?

Extrem de important este să te încălzești bine. În cazul competiției de față, ciclismul nu este primul sport, așa că vei veni deja încălzit. Însă toată această grijă va trebui mutată înaintea primei probe. În al doilea rând, va trebui să ai la dispoziție două-trei seturi de cauciucuri, pentru că nu știi cum va fi zăpada, mai devreme de dimineața cursei. Există cauciucuri speciale, cu ținte metalice, pentru gheață, mai „balonate”, pentru zăpadă bătătorită, sau chiar și mai subțiri, pentru zăpadă afânată. Bineînțeles că și bicicleta trebuie să fie curată, unsă cu uleiuri subțiri, speciale pentru temperaturi mici, și reglată.

Ciclism - Winter Triathlon

Ce nu ar trebui să lipsească din echipament?

Orice sportiv are câteva mici secrete ale lui. Eu, de exemplu, mă ung pe picioare, înainte de fiecare competiție, cu un încălzitor muscular. Cu atât mai mult, când este frig. Ca echipament, îmi place ca întotdeauna musculatura picioarelor să fie caldă și să stea la căldură până cu câteva clipe înainte de cursă – pentru acest lucru, au fost inventate acele încălzitoare de mâini și de picioare.

Cum diferă un triatlon de iarnă, față de unul obișnuit?

E o cursă grea, în care cei obișnuiți cu viteza nu vor avea parte de ea. Nu e o glumă, dar când ești obișnuit să mergi cu bicicleta cu 40-50 km/h și acum te vei deplasa cu 15 km/h, există riscul să tragi atât de tare, încât să te sufoci. Vei fi în permanentă căutare de viteză, pentru că efectiv nu ai puncte de reper. În plus, la un triatlon obișnuit sunt mulți care, având un background de înotători, plecau cu un avantaj. Acum, din păcate, nu vor mai avea acest avantaj.

Ai sau recomanzi un regim special de alimentație înainte de o cursă de iarnă?

Nu este o cursă lungă, așa că nu trebuie să apelăm la artileria grea – slană, ceapă și ouă jumări. Dar, cu siguranță, nu mai putem duce dacă mergem doar pe geluri înainte și în timpul cursei. O alimentație echilibrată cu proteine, carbo și grăsimi, cu trei ore înainte de competiție, este foarte bună. Și, bineînțeles, 1-2 geluri de rezervă în buzunar, în timpul efortului.

Cum te hidratezi în timpul unei curse la rece?

Știm cu toții că atunci când este frig, nu prea avem chef să bem. Și rău facem! Nevoia organismului de lichide este aproape la fel de mare iarna, pe frig, ca vara, pe căldură. Temperaturile, de multe ori, nu ne ajută, iar lichidele pot îngheța în bidonul bicicletei. Însă, cu riscul de a pierde zece secunde, poate că ar fi indicat să ne lăsăm în tranziție un bidon termoizolant din care să mai luăm câteva guri în fugă. În plus, hidratarea ar trebui să înceapă cu câteva zile înainte, asta însemnând să fim puțin mai atenți la ce bem – apă, ceaiuri și electroliți, dar mai puțin sucuri dulci și cafele sau alcool, pentru că acestea deshidratează prin creșterea diurezei – și la cât bem.

Text: Silviu Nicolescu / Foto: Radu Cristi 

Citește și: 200 de sportivi din 16 țări vin în România, la Campionatele Europene de Winter Triathlon

Urmărește FitnessMag.ro pe Facebook și Instagram

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.