Marc Márquez: „Este important să te antrenezi constant. Recordurile singulare nu au nicio valoare.”

0
89
Marc Márquez

Marc Márquez are 1,68 înălțime și 59 de kilograme. Și sigur nu are pic de grăsime. Pentru că e nevoie de mușchi dacă vrei să mergi în MotoGP la limită.

Marc Márquez are în palmares 7 titluri mondiale, dintre care 5 la clasa MotoGP. Pilotul spaniol concurează pentru echipa Repsol Honda, iar noul sezon va începe pe 10 martie în Qatar. Așa că am povestit puțin cu el despre modul în care se pregătește pentru curse.

Cum reușești să te motivezi la antrenamente?

Marc Márquez: Ai nevoie de un obiectiv pentru care te antrenezi. Și trebuie să merite.

Și este suficient doar atât?

Am și eu zile în care când mă trezesc îmi spun că ar fi mai bine dacă aș petrece toată ziua în pat.

Și ce faci atunci?

Mă gândesc la obiectivele mele și sun un prieten. Sau mai mulți

Și care este legătura?

Sigur unul dintre ei vine cu o idee bună. Ieșim cu bicicleta, jucăm fotbal, tenis. Dacă există competiție toată lumea este mult mai motivată. Dacă te antrenezi doar singur este normal să îți pierzi câteodată din interes. Mai ales dacă faci asta în fiecare zi.

Și fratele tău Álex este pilot. Vă antrenați împreună?

De cele mai multe ori. Este fratele și prietenul meu cel mai bun, în același timp. Este partenerul perfect de antrenament. Eu sunt mai mare cu 3 ani decât el și încerc să-l bat pe fratele mai mic. El, dimpotrivă, vrea să-mi arate că poate fi mai bun decât mine. Și așa ne motivăm unul pe celălalt. Sfatul meu pentru toți cei care caută un partener de antrenament: alegeți-l pe cel mai în formă. Doar dacă intrați în competiție directă cu el veți face progrese.

Obiectivele tale sunt clare la început de sezon: vrei să ieși din nou campion mondial. Dar ce obiective poate să-și pună cineva care lucrează toată ziua la birou de exemplu?

Sunt multe obiective. Să fi mai în formă decât colegul de la birou. Să traversezi munții cu bicicleta. Să reziști două reprize la fotbal în sală. Spre deosebire de mine, oricine vrea acum să facă sport își poate alege obiectivul care-l motivează cel mai mult. Eu nu pot să-mi schimb obiectivul. 😉

Am înțeles, avem nevoie de un obiectiv. Dar uneori trebuie să faci și lucruri care nu-ți plac, nu?

Te referi la stretching?

Da, exact. Sau să te uiți la un perete ore întregi când alergi pe bandă sau mergi pe bicicletă.

Din punct de vedere mental este foarte dificil, Mai ales iarna când nu poți să faci sport în aer liber. Eu apelez la ajutor profesionist pentru a depăși aceste momente. Am un antrenor care îmi explică cât este de important să mai fac 20 de minute de stretching după antrenament și care trage de mine când simte că am redus ritmul.

Și dacă nu-mi permit un antrenor?

Atunci folosește unul dintre trucurile mele. Adaptează-ți programul în funcție de vreme. Dacă plouă de exemplu, poți să ieși la alergare, e plăcut. Nu e la fel de interesant pe bicicletă.

Și dacă trebuie să mă antrenez pe ergometru?

Am făcut și asta și mă jucam și pe Playstation în același timp. A funcționat destul de bine.

Apropos, ești Marc Márquez, dacă te joci MotoGP pe Playstation?

În funcție de circuit aleg cea mai bună motocicletă. Și sunt cazuri în care îmi depășesc “eu-l” virtual.

Să revenim la antrenament. Cum te antrenezi ținând cont că ești tot timpul pe drumuri?

Călătoresc cam 200 de zile pe an. De alergat pot să alerg oriunde. De fiecare dată când aleg hotelul verific dacă are măcar o sală decentă de fitness. Nici nu mă interesează cum arată camera, o folosesc doar ca să dorm. Important este ca sala de fitness să fie echipată cât mai bine.

Un sfat pentru ceilalți: mai bine seara la sală decât la barul de la hotel?

Cel mai bine este să-și stabilească întâlnirile sau să-și organizeze programul pentru a avea dimineață timp pentru o oră de antrenament. Eu îmi programez prima întâlnire la 10, dar asta nu înseamnă că dorm până atunci. La 08:30 sunt deja în sală pentru o oră de antrenament, apoi fac un duș și mănânc micul dejun.

Cum treci peste “jetlag”?

Aleg un zbor care ajunge seara în țara de destinație. Dacă ajung, de exemplu, dimineața în Japonia și trebuie să rezist cumva până seara, sigur 3 zile alerg ca un zombie dintr-o parte într-alta.

E nevoie de o zi de odihnă în planul de antrenament?

Neapărat. În ziua de odihnă pot să mănânc și să fac ce vreau. Dacă simt nevoia pot să mănânc sănătos și să fac puțin sport. Ziua de odihnă nu înseamnă că trebuie să fii leneș.

Poți să-mi spui 5 exerciții pe care pot să le fac pentru a avea un corp ca al tău?

Nu, nu pot să fac asta. Fratele meu Alex are cam același antrenament, suntem la fel de puternici, mâncăm același lucru, dar el are o altă structură a corpului. El va rămâne mereu mai slab, iar eu am tendința să acumulez masă musculară.

Marc Márquez

Ce exerciții faci?

Tot ce este nevoie pentru un corp echilibrat. Și asta se poate dacă practici sporturi și antrenamente diferite. Corpul trebuie stimulat în permanență. Ieri am fost la sală, azi fac motocross, mâine joc fotbal, poimâine ies cu mountainbike-ul. Includ, pe lângă toate acestea, sporturile de anduranță: alergare, înot și ciclism pe șosea.

Și asta e suficient pentru a avea pătrățele? Câte abdomene faci?

Nu știu exact și nici nu este atât de important. Este important să mă antrenez în fiecare zi. Cu ce mă ajută dacă astăzi fac 100 – 200, iar mâine nu mai fac nimic. Este important să te antrenezi constant. Recordurile singulare nu au nicio valoare.

Dacă ne-am antrena împreună….

Ai avea impresia că nu este atât de greu. Vei vedea că merg doar 90 de minute pe bicicletă, nu patru ore. Dar ies cu bicicleta 5 – 6 zile pe săptămână. Dacă o cursă durează 40 de minute, de ce m-aș antrena 4 ore? Și revenim la faza cu obiectivele. Setează-ți un obiectiv atunci când începi să te antrenezi.

Și dacă obiectivul este să merg măcar la jumătate din potențialul tău pe motocicletă, fără să cad, ce trebuie să fac?

Încearcă să gândești ca un copil. Când antrenez copii le spun pur și simplu ce să facă și ei imită totul, fără frică. Adulții sunt mai cerebrali și gândesc foarte mult înainte să facă ceva. Aici trebuie să te lași luat de val.

Cât de mult pui accent pe detalii atunci când vrei să îmbunătățești ceva? Ce faci în cazul acesta?

Mă gândesc cum pot să fac un lucru mai bine. Apoi încerc să văd dacă funcționează. Nu fac nimic științific. Sunt mai mult un pilot instictual, la mine merge totul din “burtă”. Acest lucru nu se poate învăța, din păcate. La mine așa funcționează lucrurile.

Ai fost primul care a pus cotul conștient pe asfalt în curbe…

A fost greu și pentru mine. Am văzut că mulți piloți încearcă asta așa că trebuia să mă asigur că funcționează din prima la mine. Eram convins că în acest fel pot trece și mai repede prin viraje. Nu a fost ușor și am avut multe căzături. Dar o dată ce am stăpânit această mișcare am încercat să învăț ceva nou. Așa că manevra cu cotul este acum o rutină.

Ce părere ai despre jocurile de calculator care te ajută să te concentrezi?

Nu mă ajută foarte mult. Am încercat, dar prefer să practic sporturi diferite în aer liber. Are cam același efect, dar e mult mai plăcut și îmi antrenez și corpul în același timp.

La cât ajunge pulsul tău în timpul cursei?

Destul de sus. La start, când încă nu se întâmplă nimic, ajunge la 110 bpm. În primele 20 de minute din cursă ajunge la 150, iar în partea a doua stă constant la 180 – 190 bpm.

O nebunie…

Da, dar nu asta este neapărat problema. În aceste condiții, de solicitare fizică majoră, trebuie să-ți păstrezi calmul și să iei cele mai bune decizii. Dacă greșești cu un centimetru trasa într-un viraj ai căzut. Cred că provocarea din punct de vedere mental este mult mai dificilă.

Deci, trebuie să încerci să reduci nivelul de stres și să cobori pulsul, nu?

E imposibil. Uneori ești ceva mai relaxat, dar alteori îți sare pulsul încă de la start.

Și atunci obții cele mai bune rezultate?

Dimpotrivă. Cu cât sunt mai relaxat, cu atât pilotez. Uneori am reușit să și adorm pe grilă aproape de startul în cursă. Mecanicilor mei nu le-a venit să creadă.

Antrenament autogen înainte de start?

Nu, dar am rutinele mele. Cu o oră înainte de start am o întâlnire cu aceleași persoane. Mă îmbrac în aceeași ordine. Ajung în același minut la boxă. Îmi pun mănușile în același moment de fiecare dată.

Superstiții?

Concentrare. Cursa a început deja pentru mine. Și asta mă ajută să mă concentrez la ce se va întâmpla pe pistă.

Foto: Red Bull Content Pool

Citește și: Piloții Audi s-au antrenat pentru un nou sezon în Lanzarote

Urmărește FitnessMag.ro pe FacebookYouTube și Instagram

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.