Deea Buzdugan: Am fost la Rolex Middle Sea Race

0
16
Rolex Middle Sea Race

Designerul Deea Buzdugan a acceptat provocarea de a participa la Rolex Middle Sea Race, o cursă offshore de peste 600 de mile. Despre provocările fizice pe care le-a întâlnit pe mare ne povestește acum.

Rolex Middle Sea Race este una dintre cele mai importante curse clasice offshore, alături de emblematicele Rolex Fastnet Race și de Rolex Sydney – Hobart, fiind considerată drept una dintre cursele pe care orice adevărat navigator trebuie să le facă.

În 2017, au luat startul 104 veliere din peste 30 de țări, printre care celebrele Rembler, Hugo Boss, CQS, Leopard 3. Hugo Boss îl are skipper pe navigatorul Alex Thomson, cunoscut și ca „The Sky Walker”.

Traseul cursei are o lungime de 606 mile marine și este navigat în sens invers acelor de ceasornic. Pornind din Grand Harbour, Valletta, flota se îndreaptă spre nord de-a lungul coastei estice a Siciliei, spre Strâmtoarea Messina. Odată trecut de strâmtoare, cursul conduce spre nord până la Insulele Eoliene și vulcanul activ din Stromboli, unde iahturile se întorc spre vest, spre Insulele Egadi. Trecând între Marettimo și Favignana, echipajele se îndreaptă spre sud spre insula Lampedusa, lăsând Pantelleria spre babord. După ce a trecut Lampedusa, flota se întoarce spre nord-est către Canalul Comino de Sud, terminând la portul Marsamxett – Valletta.

Rolex Middle Sea Race

Pregătirea fizică este foarte importantă și în yacht racing

Eu practic yacht racing de patru ani și fac parte dintr-un echipaj în cadrul clubului Mojo Offshore Yachting. De la an la an, sunt tot mai pasionată de acest sport și îmi doresc să îmi cresc nivelul de performanță. Yacht racingul este un sport complex și necesită, pe lângă cunoștințe teoretice, multă practică și o condiție fizică cât mai bună.

Ai nevoie de forță, de rezistență, de mobilitate și rapiditate în mișcare. Și pentru a avea condiția fizică optimă, trebuie să te pregătești intens înainte de începerea sezonului și să te menții acolo în timpul lui. Pentru asta, eu practic alergare pentru rezistență și fitness pentru forță și mobilitate, și amândouă pentru cardio. Când reușesc, ajung și la cățărare și înot. Iar participarea la această cursă mi-a confirmat încă o dată cât de important este acest aspect al pregătirii, ca practicant al yacht racing-ului.

Participarea la această cursă a fost pentru mine un vis devenit realitate și, în același timp, o mare aventură, plină de provocări și premiere.

Pentru început, urma să concurez cu o echipă pe ai cărei membri nu îi cunoșteam. Am fost contactată de o academie de sailing din Londra, care a considerat că sunt potrivită pentru echipa formată pentru Rolex Middle Sea Race, și, după o discuție online, am răspuns afirmativ la propunerea lor, dar pe toți membrii echipajului i-am cunoscut abia când am ajuns în Sicilia, cu o săptămână înainte de cursă.

Rolex Middle Sea Race

Pasiunea pentru sport mi-a dat curajul să particip la cursă

Cum am avut curajul să o fac? Răspunsul stă în pasiunea foarte mare pe care o am pentru acest sport și în dorința extraordinar de puternică de a participa la această cursă. Și pot să spun că am avut un echipaj echilibrat, care s-a închegat ușor și repede. Am învățat multe lucruri noi, atât unii de la alții, cât și împreună, trecând prin diverse experiențe și încercări.

O altă noutate și un test pentru mine au fost comunicarea numai în limba engleză. Și una este să te înțelegi cu oamenii în limba engleză referitor la teme obișnuite, și cu totul alta este să comunici toate aspectele legate de sailing. Și ca să fie și mai interesant, s-au vorbit cinci tipuri de engleză: britanică, canadiană, irlandeză, cea vorbită de un venezuelean și cea vorbită de un italian.

Și asta, pe un fond de oboseală, cu somn puțin și de proastă calitate, cu zgomotele făcute de barcă, apă și vânt, și, câteodată, în momente critice, în care nu ai timp de explicații, ci doar trebuie să comunici informații și să execuți manevrele cât mai rapid posibil! De multe ori, în situații dificile, vreme rea și vânt puternic, este foarte greu să înțelegi ce îți spun colegii de echipă și dacă o fac în română.

De aceea, este important să știi foarte bine atribuțiile postului tău și să înțelegi cum funcționează barca și toate manevrele, pentru că așa vei ști exact ce ai de făcut, chiar dacă nu auzi ce ți se cere.

Rolex Middle Sea Race

Start în premieră la o cursă offshore

O altă premieră pentru mine a fost participarea la o cursă offshore. O cursă de 606 mile marine, însemnând patru-șase zile, în funcție de condițiile meteo. În regatele organizate în Cupa României și în Campionatul Național, avem curse care durează maximum opt ore, majoritatea fiind de una-două ore.

Este ca diferența dintre o cursă de alergare de 100 de metri și un maraton. Ce a însemnat asta? În afară de secvența de start, am funcționat pe carturi. Echipajul a fost împărțit în două echipe care făceau carturi de câte patru ore. Și în aceste ore, echipa care era de cart trebuia să navigheze cât de bine posibil și să se ocupe și de restul problemelor curente de pe barcă: gătit și pregătit masa, spălat vasele, făcut curat etc.

În acest interval, membrii celeilalte echipe dormeau. Și uite așa am ajuns să adorm aproape la comandă, indiferent de zgomote și de cât de tare se mișca barca, și, pentru prima dată în viața mea de velistă, am dormit încălțată cu cizmele de cauciuc și îmbrăcată cu echipamentul de sailing. Era noapte, era vânt puternic și, pentru că în orice clipă se putea dezlănțui furtuna, trebuia ca în caz de nevoie să putem ieși pe punte instant. Așa încât, ieșită din cart, am coborât în cabină, mi-am scos vesta de salvare și geaca de ploaie, lăsându-le în pat lângă mine, și am adormit, cu picioarele atârnând în afara saltelei, că doar eram încălțată. Și culmea este că am reușit să și dorm.

Este incredibil cât de deștept este organismul nostru și ce capacitate de adaptare și conservare are! Cu o noapte înainte, nu am reușit să dorm cât nu eram în cart, dar atunci, știind că urma să vină furtuna și asta însemna că veneau ore grele și ude de navigație, creierul meu a înțeles că trebuie să fiu pregătită și la capacitate maximă de funcționare și a dat comanda corectă de somn. Ca navigator, mai ales la cursele de anduranță, cum este RMSR, ai nevoie de o minte puternică și echilibrată. De aceea, pregătirea psihică este la fel de importantă precum cea fizică, completându-se și susținându-se în același timp.

Și pentru că am ajuns la carturile de noapte, trebuie să vă povestesc despre ele, fiindcă au fost o noutate pentru mine și sunt diferite, cu mult mai grele decât cele de zi. Imaginați-vă că sunteți în mijlocul mării, doar apă în jur, întuneric-beznă. Cu un pic de noroc, se văd stelele și luna. Pe punte nu există lumină, pentru a putea vedea în întunericul din jurul tău luminile de navigație ale diferitelor bărci cu care te poți intersecta pe mare.

Se folosește doar lanterna frontală cu lumină roșie, dacă ai nevoie să verifici anumite lucruri sau să vezi fumurile de pe vele. Din când în când, se aprinde ecranul unei tablete pentru a verifica traseul bărcii și pericolele din zonă. Toți cei aflați pe punte în cartul de noapte poartă vesta de salvare, indiferent de viteza vântului, iar dacă este nevoie să se lucreze în afara cockpitului, cei care o fac sunt legați de barcă. Nu există pentru un velist teamă mai mare decât aceea de a cădea în apă în toiul nopții. Întunericul, chiar pe o mare calmă, face foarte grea manevra de recuperare a unui om la apă.

O altă latură extraordinară a acestei aventuri a fost posibilitatea de a cunoaște și de a interacționa cu navigatori foarte experimentați din toată lumea și faptul că m-am simțit ca făcând parte, alături de ei, din această familie a yacht racing-ului internațional. Nu a contat că am mai puțină experiență, că sunt femeie sau că sunt din România. Important era că sunt velistă, parte dintr-o echipă înscrisă în acea cursă impecabil organizată de Royal Malta Yacht Club.

Citește și: 8 semne care îți arată că exagerezi cu pregătirea fizică

Urmărește FitnessMag.ro pe Facebook și Instagram

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.