Antrenament la limită cu Carlos Sainz jr. Pentru a rezista în Formula 1!

0
87
Carlos Sainz jr - antrenament fitness

Solicitările din Formula 1 sunt din ce în ce mai extreme pentru piloți și pentru a putea face față la cel mai înalt nivel Carlos Sainz a petrecut ore suplimentare la sală.

Am simțit pe pielea mea ce înseamnă să conduci un monopost de Formula 1, mai ales dacă nu ești în cea mai bună formă din punct de vedere fizic. După trei tururi într-un monopost Renault pe circuitul Paul Ricard, din Franța, aveam vânătăi imense pe brațe de la forța cu care eram apăsat de marginea cockpitului. Doar trecând prin asta poți să înțelegi exact prin ceea ce trece un pilot de curse, de fiecare dată când urcă la volan.

Uită de toate elementele care-ți asigură ție confortul când te urci în mașina personală. Poziția unui pilot este aproape întinsă, cu picioarele ușor în sus, iar spațiul pentru mișcare este aproape inexistent.

Forma fizică face diferența și în Formula 1

În timpul unei ieșiri pe circuit, un pilot trebuie să suporte o forță gravitațională de 5 – 6G care acționează asupra corpului său atunci când accelerează, frânează sau se află în viraje. Și asta, tur după tur, timp de o oră și jumate, cam cât durează o cursă sau sesiunile de antrenamente și calificările. La asta se adaugă uneori temperaturi ridicate și umiditate excesivă, ceea ce transformă un weekend de cursă într-un adevărat coșmar, dacă nu ești în cea mai bună formă fizică.

În Formula 1, fiecare greșeală se termină de cele mai multe ori cu o ieșire în decor, iar în astfel de momente forțele care acționează asupra corpului sunt imense. De exemplu, în accidentul care a dus la moartea sa, capul lui Jules Bianchi a fost supus unor forțe de 92G.

Ținând cont de toate acestea, piloții de Formula 1 sunt unii dintre cei mai pregătiți atleți, din punct de vedere fizic, din lumea sportului, iar antrenamentele lor sunt extrem de solicitante.

Antrenament specific pentru piloți

Acum avem parte de mașini mai late, cu motoare mai puternice, iar asta înseamnă că piloții sunt supuși unor solicitări fizice și mai mari. Pentru a face față acestor provocări, Carlos Sainz jr petrece foarte mult timp în sala de fitness.

Spaniolul, 24 de ani, a inclus, pentru prima oară, în programul său de antrenament exerciții cu greutăți, CrossFit și alte sesiuni specifice care să-l ajute să fie în cea mai bună formă fizică pe parcursul acestui sezon.

„A fost, fără îndoială, cea mai dură schimbare în ceea ce privește antrenamentul. Era nevoie însă de acest tip de antrenamente pentru că viteze mai mari înseamnă automat solicitări fizice mai mari pentru un pilot. Tot ceea ce am făcut până acum nu ne va fi de folos anul acesta, așa că a trebuit să schimbăm complet programul de antrenament, pentru că nu poți să dai randament, dacă nu ești pregătit fizic”, a spus Carlos Sainz.

O masă musculară mai mare pentru Sainz înseamnă și o greutate corporală mai mare. Spaniolul avea 66 de kilograme la finalul sezonului 2017 din Formula 1 și a ajuns acum cam la 70 de kilograme. Dacă ți se pare că 4 kilograme nu înseamnă mare lucru, ei bine, fii sigur că toți cei din departamentele tehnice ale echipei dau acum din colț în colț. Greutatea în Formula 1 joacă un rol crucial și fiecare kilogram în plus la pilot reprezintă o problemă de fizică pentru ingineri.

Poziționarea maselor este extrem de importantă pentru aerodinamică, pentru comportamentul mașinii pe viraje, inclusiv uzura pneurilor este influențată de împărțirea greutății pe o mașină de curse. Este important ca centrul de greutate al acesteia să fie cât mai jos, de aici și poziția la volan, iar fiecare kilogram care nu poate fi mutat fie în față, fie în spate, reprezintă o problemă.

Asta, pe scurt, ca să înțelegeți cât de important este fiecare kilogram în plus.

Gâtul este extrem de solicitat în cursă

Revenind la antrenament, Carlos Sainz a trecut de la sesiuni de 50 de minute la sesiuni între 90 și 120 de minute, având o durată aproximativă precum cea a unei curse de Formula 1.

„Lucrez acum mult mai mult timp la o intensitate de aproximativ 180 – 190 bpm. Antrenamentul include sesiuni de box și multe exerciții pentru cardio. Nu am mai lucrat vreodată la o intensitate atât de mare, dar altfel nu cred că pot face față unui sezon întreg în noile condiții”, a explicat spaniolul.

După antrenamentul din sală, Carlo Sainz mai petrece cel puțin o oră în piscină. Și nu pentru înot de relaxare. Toate antrenamentele au fost supervizate de preparatorii echipei Toro Rosso, obiectivul principal fiind acela de a întări musculatura umerilor și, în special, pe cea a gâtului.

„Antrenăm gâtul în două moduri”, explică el. „În primul rând, tragem și ținem greutăți în sală încercând să replicăm forțele la care este supus în timpul cursei, iar al doilea tip de antrenament este să merg cât mai mult cu kartul. Fac asta de două– trei ori pe săptămână, separat de antrenamentele fizice din sală.”

Pe circuitul de karting, Carlos Sainz poartă o cască specială care are greutăți suplimentare, poziționate în puncte-cheie pentru a-l ajuta să-și întărească musculatura din jurul gâtului. În aceste sesiuni, la greutatea căștii sale se adaugă aproximativ 2 kilograme de plumb și lucrează astfel mușchii de care are nevoie pentru a face față în Formula 1. În mod normal, casca unui pilot are doar 1,2 kilograme.

Kartingul reprezintă evadarea din sala de fitness

Exercițiile pentru întărirea musculaturii sunt destul de plictisitoare în sală, Carlos Sainz fiind obligat să stea întins cu greutăți atașate de cap pentru perioade destul de lungi și tocmai de aceea petrece destul de mult timp pe pista de karting.

Dieta joacă și ea un rol foarte important în această perioadă, dar și pe parcursul unui sezon întreg. Cu excepția unei zile, după fiecare cursă în care își poate permite să mai mănânce un buger sau alte lucruri la care poftește, Sainz ține o dietă foarte strictă creată în special pentru a-l menține la o greutate constantă pe toată durata unui an.

Nu de alta, dar ar fi un coșmar pentru ingineri să fie nevoiți să seteze mașina de fiecare dată altfel, pentru că greutatea pilotului lor fluctuează de la o cursă la alta, chiar și cu un kilogram.

„Pe de-o parte, cred că la 21–22 de ani ești în cea mai bună formă fizică a vieții tale, dar pe de altă parte, să nu uităm că piloți precum Fernando Alonso, Lewis Hamilton sau Kimi Räikkonen au experimentat deja astfel de solicitări fizice în 2005, 2006 și 2007, așa că este foarte important să fiu în formă maximă”, a concluzionat Carlos Sainz.

Chiar dacă un pilot de Formula 1 stă în aceeași poziție pe toată durata cursei, nivelul de formă fizică și forță trebuie să fie maxim. Adăugați la toate acestea nivelul de concentrare mentală pentru a merge o oră și jumătate fără greșeală, în timp ce discuți strategia cu cei de la boxe sau „te joci” cu butoanele de pe volan pentru a găsi cele mai bune setări.

E clar că nu ai nicio șansă dacă nu ești în formă maximă, iar Carlos Sainz este pregătit pentru toate provocările din Formula 1.

Cine este Carlos Sainz jr?

Spaniolul, 24 de ani, este fiul dublului campion mondial de raliuri și câștigător din Dakar, Carlos Sainz. Spre deosebire de tatăl său, Sainz jr a ales cursele pe circuit și în 2014 a câștigat titlul în Formula Renault 3.5. În 2015, a debutat în Formula 1 cu echipa Toro Rosso. A plecat apoi la echipa de uzină Renault, iar în 2019 va concura pentru echipa McLaren în locul lui Fernando Alonso.

CIFRE

3 secunde mai puțin pe turul de circuit. Noile mașini din Formula 1 sunt mai mari, mai rapide și mai grele, iar asta înseamnă o solicitare mai mare pentru pilot. „Trebuie să lucrăm la condiția fizică. Aici se va face diferența anul acesta.”

10 minute de pregătire mentală înaintea unei sesiuni de antrenamente, calificări sau cursă. „După încălzire, corpul este pregătit pentru cursă, dar mintea sigur nu este. Trebuie să te concentrezi și să te calmezi în același timp. De exemplu, înaintea calificărilor vizualizez în minte fiecare viraj al circuitului, dar nu fac asta și înainte de cursă. Acolo prefer să improvizez.”

Carlos Sainz ia câte o zi de pauză după fiecare cursă din Campionatul Mondial de Formula 1. „Fără mailuri, întâlniri, absolut nimic. Îmi permit să și mănânc orice îmi doresc – un burger sau altceva. Este foarte important să iau o zi de pauză pentru a mă reface.”

15 minute de încălzire înaintea unei sesiuni de antrenamente, calificări sau cursă. Chiar dacă pare că petrece mult timp stând în mașină, forțele la care este supus pilotul duc corpul său la limită. „Îmi place să boxez, dar și să fac mici exerciții de jonglerie, importante pentru coordonarea mâini-ochi.”

O oră de box la fiecare sesiune de antrenament. „Reflexele sunt cele mai importante pentru un pilot. Pe ale mele le antrenez cu sesiuni de box alături de antrenorul meu. În box se solicită cam aceleași grupe de mușchi precum cele din Formula 1.”

Cu 21 de curse în calendar, împrăștiate în toate colțurile lumii, plus o serie de obligații pentru sponsori, este foarte greu să ai un program regulat de fitness.

Foto: Guido De Bortoli / Oscar Carrascosa (Red Bull Content Pool)

Citește și: Cum se antrenează Jon Snow pentru rolul din Game of Thrones

Urmărește FitnessMag.ro pe Facebook și Instagram

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.