Accidentările umerilor

0
53
Accidentarile umerilor

Nu doar cei care se antrenează incorect suferă de dureri ale umerilor, ci chiar şi sportivii de vârf, asistaţi de o mulţime de antrenori specialişti şi experimentaţi.

Iată câteva detalii privind evitarea problemelor în aceste zone şi ce avem de făcut dacă avem dureri care ne împiedică să ne ducem la sfârşit antrenamentele.

Cele mai frecvente accidentări ale umerilor în rândul celor care frecventează sălile de fitness sunt: sindromul coafei rotatorilor, întinderile de tendon al capului lung al bicepsului brahial şi luxaţia acromio-claviculară.

Ruptura coafei rotatorilor este o cauză des întâlnită de durere şi incapacitate în regiunea umărului, la adulţi. Cercetătorii au descoperit că din sutele de mii de oameni care ajung la doctor plângându-se de dureri de umăr, 70% au probleme la coafa rotatorilor.

Coafa rotatorilor este alcătuită din patru muşchi ce înconjoară articulaţia umărului asemănător unei manşete: supraspinos, infraspinos, rotund mic şi subscapular. Aceşti patru muşchi acţionează ca o unitate pentru a menţine stabilitatea dinamică a umărului şi, în acelaşi timp, ei permit ridicarea braţului.

Majoritatea leziunilor care se întâlnesc în această afecţiune sunt ale tendonului mușchiului supraspinos. În cele mai multe cazuri, lezionarea începe de la o mică destrămare a fibrelor tendonului. Când dauna progresează, tendonul se poate rupe complet, prin simpla ridicare a unui obiect greu.

Tratament

În stadiul acut al reabilitării, trebuie insistat pe întărirea musculaturii stabilizatoare a scapulei (nu pe întărirea coifului rotatorilor). Mai exact, întărirea muşchilor care coboară şi trag în spate scapula (de exemplu, dinţatul anterior şi trapezul inferior) şi asuplizarea (întinderea) muşchilor care ridică şi trag în față scapula (de exemplu, pectoralul minor şi trapezul superior) – reduc impingementul.

Întărirea musculaturii coafei rotatorilor trebuie să înceapă prin exerciţii în lanţ kinetic închis (membrele superioare sau inferioare rămân pe loc, doar corpul este în mișcare) pentru stabilitate, precum şi propriocepţie (exerciţii de echilibru şi coordonare). Exerciţiile în lanţ kinetic deschis se pot folosi pentru corectarea dezechilibrelor de forţă, cum ar fi slăbiciunea rotatorilor externi ai umărului, comparativ cu rotatorii interni.

Unii pacienţi prezintă ameliorări după injecţii subacromiale cu corticosteroizi, deşi studiile au arătat rezultate neconcludente. Pacienţii care nu prezintă o ameliorare prin acest tratament pot încerca terapia extracorporală cu unde de şoc sau, în caz de tendinită calcifiantă, lavajul percutanat şi aspirarea calcifierilor sub ghidaj ecografic. Dacă evoluţia nu este favorabilă, atunci trebuie luată în considerare o evaluare chirurgicală. Pacienţii care au suferit o ruptură acută profundă a coifului rotatorilor ar trebui trataţi chirurgical cât mai repede, pentru a nu-şi diminua potenţialul de recuperare după intervenţie.

Cauze:

Impingementul poate fi primar sau secundar, cel primar poate fi cauzat de un acromion foarte curbat, în formă de cârlig, sau de un ligament coracoacromial gros. Impingementul secundar poate avea multiple cauze, cum ar fi instabilitatea articulaţiei umărului (glenohumerale), stabilizatorii slabi ai scapulei, diskineziile (mişcări involuntare, anormale) şi instabilitatea scapulară toracică.

Studiile microvasculare ale coifului rotatorilor au descoperit o zonă hipovasculară a marginii conducătoare a tendonului supraspinos în timpul adducției umărului (apropierea braţului de trunchi), comparativ cu abducţia (depărtarea braţului de trunchi).

Aceste zone hipovasculare au fost incriminate ca fiind o cauză a degenerării coifului rotatorilor şi se corelează cu incidența mai mare a rupturii parţiale a acestuia în zona articulară.

Exercițiile de mobilizare pasivă urmăresc reducerea durerii, creșterea mobilității și pregătesc segmentul pentru începerea exercițiilor specifice.

Exercițiile izometrice cu ajutorul Therabandajută la tonifierea și consolidarea articulației umărului

Accidentarile umerilor

Exerciții de tracțiune cu decoaptare – o procedură prin care se depărtează sub control capetele articulare pentru a îmbunătăți mobilitatea structurilor moi. Depărtarea capetelor articulare se face progresiv de către terapeut.

Accidentarile umerilor

Exerciții cu mingea în lanț kinetic deschis

Accidentarile umerilor

Testul JOBE – acest test efectuează evaluarea integrității mușchiului supraspinos

Accidentarile umerilor

Exercițiile la roată corectează dezechilibrele de forță

Accidentarile umerilor

Simptome

Pacienţii cu leziuni ale coifului rotatorilor acuză frecvent dureri în zona anterioară sau laterală a umărului la mişcări de ridicare a braţului deasupra capului şi, în timpul nopţii, la poziţia culcat pe o parte. Alte simptome posibile frecvente sunt rigiditatea, slăbiciunea, constricţia şi limitarea amplitudinii de mişcare a umărului.

Examenul clinic

Examenul clinic al pacienţilor suspecţi de patologie de coif de rotatori trebuie să includă şi examinarea coloanei cervicale, deoarece patologia cervicală poate da frecvent simptome în umăr şi viceversa. Testarea forţei musculare a coifului rotatorilor poate evidenţia slăbiciunea musculară datorată unei rupturi a coifului rotatorilor sau inhibarea durerii datorată unei tendinite sau tendinoze.

Trebuie efectuate testele de impingement NEER-WALSH şi CAWKINS-KENNEDY.

Dispariţia durerii provocate de testele de impingement după o injecţie cu 10 ml lidocaină 1%, în spaţial subacromial, confirmă diagnosticul de impingement.

Examenul paraclinic

Evaluarea radiologică a pacienţilor suspecţi de patologie de coif de rotatori trebuie să includă radiografii anteroposterioare, axilare şi de vizualizare a inserţiei supraspinosului.

Rezonanța magnetică poate da informaţii asupra leziunii, dacă este recentă sau nu, şi poate indica starea muşchilor coafei, lucru foarte important în luarea deciziilor asupra tratamentului şi în elaborarea unei prognoze.

Text: Mihaela Predica, fiziokinetoterapeut (www.ivakinetic.ro)
Foto: Marooni

Citește și: 6 motive pentru care să folosești un foam roller în antrenamentul tău

Urmărește FitnessMag.ro pe Facebook și Instagram

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.